Comprovant enllaços externs...Comprovant enllaços externs...
Secció de Benafigos
Dades meteorològiques de Benafigos corresponents a l’any 2008, per Jorge Marín Monferrer.
Molins fariners al Riu Montlleó, per Miguel Àngel Martí Tomàs.
Camins i Aigua, per Miguel Àngel Martí Tomàs (existeix un llibret, editat per l'Associació Cultural l'Ortisella i patrocinat per la CAM, on es recull este mateix treball).
La pedra en sec a Benafigos, per Miguel Àngel Martí Tomàs.

Foto 1. L'aigüeta

Foto 2. Bassa al Camí Llarg
ls nostres avantpassats i, fins i tot, les generacions que ara tenen 70 anys ens han deixat una empremta que ha quedat reflectida en el nombrós paisatge de l'aigua que podem trobar a Benafigos (fonts, pous, aljubs, cocons, bases, abeuradors, cisternes ) i que, mitjançant unes rutes que anirem presentant, podreu gaudir d'aquestes construccions que ens han deixat una gent anònima; per això, conèixer-les contribuiria a recuperar-les i conservar-les i, sense cap mena de dubte, a enriquir la cultura de la gent de Benafigos, expressió de la seua forma de vida, arquitectura ecològica que ha transformat el paisatge d'una manera sàbia i respectuosa amb el medi ambient. El que podreu veure a continuació és una descripció d'aquesta ruta amb els punts d'aigua més importants, per un camí abalisat, descobrint pas a pas i al nostre propi ritme l'entorn, coneixent el nostre patrimoni i gaudint d'un camí preciós per a caminar.

Foto 3. Pou del Pla
l recorregut comença eixint del poble i, per baix del frontó, agafarem un caminet que baixa fins al pou del Pla amb pica i exquisida volta i el Povet, primers punts d'aigua i inici d'aquesta passejada; a l'esquerra, a la seua vora, agafarem el camí de l'Agotxal i seguirem aquest camí vora mig quilòmetre; trobaren la font i el pou que abasteix d'aigua al poble. Seguint el camí asfaltat, encaixonat per parets de pedra en sec, de tant en tant aflueixen pous i aljubs en els camps d'avellaners d'aquest pla de Benafigos. Vora quilòmetre i mig, pel camí del Canyo, seguint les fites marcades en verd i blanc i passant per davant de la caseta del Manyà, trobarem un pou cobert en pedra a la vora del camí; seguint aquest camí trobarem el mas del Pla, amb porta d'arc de mig punt i aljub reformat. Deixant el mas a la nostra esquerra agafarem el camí Llarg, que ens porta per un paisatge de terrenys cada cop mes feréstecs, de relleus costeruts i sòls magres, turons rocosos i de força pendent, amb barrancs secs i encaixats (barranc del Vidre, Barranc de la Covassa), boscos d'alzines i predomini del matollar, amb bosc baix i pinedes esclarissades. Mentre caminem i observem el paisatge, trobem a la dreta el mas Nou; baix del mas, al camí que porta al mas de Barbereta, trobem dues basses, una vora el camí i l'altra més apartada. Les basses es feien allí on es podia arreplegar aigua de qualsevol procedència, per mantindre-la durant un temps. Calia que foren d'argila pel fons i per aquelles parts per on podia marxar l'aigua, i de pedra seca per on podia entrar.

Foto 4. Font de dalt de l'Ortisella
Continuant el camí, ens trobarem amb el mas de Barbereta; al capdamunt observarem la singular construcció de l'era del mas; desfent el camí, seguirem la pista de terra a la nostra dreta fins trobar el Mas de Llorens i el mas de Camao, on trobaren una bassa per rentar la roba i una monumental alzina. Creuant la carretera de Vistabella a Benafigos, baixaren per un pas de ramat o assagador i, sempre a la nostra dreta, per un camí assenyalat baixarem fins la font alta de l'Ortisella; la seua factura és de pedra i d'aparença senyorial i robusta, amb la creu del temple damunt del raig d'aigua. Retornant al camí, farem una ullada a l'ermita de l'Ortisella (S. XVI) delectant-nos amb la seua arquitectura, així com les altres fonts i l'esquelet de l'om mort per la grafiosis. Continuarem la passejada per un camí a ma dreta de la font de baix fins el molí de Marcelino, molí hidràulic fariner (any 1770); encara podem veure elements com la bassa, el cup, la roda d'alems, el carcau, i si ens enfilem barranc amunt encara podem veure l'assut que arreplegava l'aigua per dur-la al molí. Reprenem el camí i, vora unes hortetes pujant, trobarem el camí que ve de l'Ortisella.
Uns metres més endavant, enlairada davant nostre, trobem la font del mas d'Escrig, d'aigua fresca i cristal·lina i amb unes basses o safareigs que la gent del mas d'Escrig aprofitaven abans per llavar la roba. Seguint la pista forestal, trobaren les ruïnes d'aquest mas; des d'ací podem veure les voltes que fa el riu Montlleó. Continuarem pel camí senyalitzat, deixant a ma dreta el Mas de Julián; reprenent la pista, aplegarem al Pla del Navarro, fins trobar la pista asfaltada que ve del poble a l'ermita; en trobar-la, agafarem direcció esquerra i, seguint l'antic camí que anava al poble, trobarem la carretera de Benafigos a Vistabella. Pel costat d'una antiga capelleta (La Creueta), continuarem per la carretera fins arribar al poble, on seguiren gaudint de l'arquitectura de la pedra amb casetes, pous, aljubs i parets de pedra, fins aplegar al Pla del Pou, punt d'inici d'aquesta passejada. Així finalitzem una ruta de menys de 10 Km i tres hores de recorregut.
Foto 5. Font de baix de l'Ortisella
Abans d'eixir a fer aquesta passejada, voldriem fer unes observacions per facilitar l'accés a la ruta d'una manera ordenada, al mateix temps que afavoreix la conservació del medi.

Foto 6. Barranc del Molinar
  • Prepareu l'excursió.
  • Calculeu el temps.
  • Dugueu calçat adequat.
  • Dugueu aigua i menjar.
  • Respecteu el camí.
  • Respecteu les propietats locals. Creueu les terres de cultiu pels senders.
  • Contempleu les plantes sense destrossar-les.
  • No enceneu focs ni fumeu.
  • Observa els animals sense molestar-los.
  • No tireu escombreries i deixa el lloc més net que quan arribàreu.
  • Teniu cura de les fonts i pous: són el bé mes preat del nostre terme.
  • Gaudeix del silenci per a escoltar el soroll de la naturalesa.
Aquest treball és el fruit d'un esforç considerable de recuperació dels antics camins i senders que han sigut tradicionalment el mitjà de comunicació que, des de sempre, les persones han utilitzat per a comunicar-se entre sí , d'intercanvi, de coneixements i en fi, de vida. S'ha intentat recuperar l'essència de la pedra i l'aigua per a comprendre i donar a conèixer el nostre poble, Benafigos, així com el patrimoni natural que ens envolta. Desitjar-vos que aprofiteu i gaudiu del recorregut i n'estic segur que eixireu plens de satisfacció.

Foto 7. Vall de l'Ortisella

Mapa del recorregut
Ruta 1: Camí de l'Aigua

D'esquerra a dreta i de dalt cap a baix: Pou (Camí del Canyo), Aljub, Molí Marcelino, Mas del Pla, Alzina del Mas de Camao, Ull de la mola (Molí Marcelino), Pou (Partida Racó del Canyo), Mas d'Escrig, Entrada a l'ermita de l'Ortisella, Font del Mas d'Escrig, La Creueta, Pou baix del Mas Nou, Mas d'Escrig i riu Montlleó amb les roques de Penyacalva i Portada de l'ermita de l'Ortisella
Versió per a imprimir Imprimir directament